Heb je een klacht? Blijf er niet mee rondlopen

Indien je vragen hebt, van welke aard dan ook, kun je altijd bij je eigen verloskundige terecht. Vanzelfsprekend kan je ook bij ons terecht als je klachten over de zorg of begeleiding hebt. Mocht je het niet prettig vinden een klacht met je eigen verloskundige te bespreken, dan kun je je wenden tot een van de andere verloskundigen.

Vertel ons wat je dwarszit

Het is belangrijk dat jij je goed voelt bij je verloskundige. Want zwanger zijn is al spannend genoeg. Daarom doen we er alles aan om jou en je kindje goed te begeleiden. Zit je met vragen? Met twijfels? Ben je ergens ontevreden over? Vertel het ons dan. Liefst zo snel mogelijk, maar ook als je er al een tijdje mee rondloopt. Dan praten we er samen over en proberen we er snel iets aan te doen. Misschien kunnen we een misverstand uit de weg ruimen. Of je geruststellen. Of op een manier gaan werken waar jij je prettiger bij voelt.

We maken graag een afspraak voor een gesprek

Het kan gebeuren dat we net even geen tijd hebben als jij iets met ons wilt bespreken. Dat is vervelend. Maar we vragen je begrip hiervoor. Ons werk is niet altijd goed te plannen. Bevallingen lopen nu eenmaal overal dwars doorheen. We maken graag een aparte afspraak met je. Dan hebben we rustig de tijd om te praten.

Hulp nodig bij het melden van je klacht?

Lukt het niet om er samen met ons uit te komen? Of wil je hulp bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van het CBKZ (Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg). Zij (of hij) is onpartijdig, werkt onafhankelijk en helpt je graag verder met ondersteuning en advies. Ook bemiddelt de klachtenfunctionaris bij het vinden van een oplossing. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

De externe klachtenfunctionaris van het CBKZ is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag (van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur) via 088 - 0245123. Je kunt ook een mail sturen naar klachtverloskunde@cbkz.nl. 

Kijk voor meer informatie op www.klachtverloskunde.nl.

Voor het geval een klacht geen uitkomst biedt via de klachtenfunctionaris, kun een geschil voorleggen aan een onafhankelijke geschilleninstantie in de zorg. Die instantie kan een bindende uitspraak doen over het geschil. Kijk voor meer informatie op  www.geschilleninstantieverloskunde.nl

Een klacht indienen kost niets

Aan alles wat hier besproken is, zijn geen kosten verbonden. Het kost je dus niets om met ons te praten over een klacht, ook niet als we daar een aparte afspraak voor maken. Ook de hulp van de bemiddelaar en klachtencommissie is gratis. Misschien wil je nog andere hulp inschakelen. Bijvoorbeeld van een advocaat, of van een arts voor medisch advies. Die hulp zul je dan wel zelf moeten betalen.